کتاب‌ها

جهشی به سوی تفکر

شاید شما هم مثل من به این فکر می‌کنید که چرا برخی افراد تا این حد موفق هستند و برخی دیگر از موفقیت بهره‌ای نبرده‌اند. در طول زندگی همواره به‌دنبال پاسخی مناسب برای این سؤال بوده‌ام. در این روند، گاهی از خود پرسیده‌ام که کدام ویژگی در تمامی افراد موفق مشترک است. عاملی که برخی را به بالاترین قله‌ها می‌برد و برخی به خاطر نداشتن آن همواره در قعر هستند، کدام است؟
شاید فکر می‌کنی جواب این باشد که بعضی‌ها فرصت‌های بهتری دارند، تحصیلات مناسب‌تری دارند یا برخی تنبل هستند و شکست‌های بدی داشته‌اند. باید بگویم پاسخ درستی نداده‌ای. پاسخ، خوب اندیشیدن است. آن‌هایی که خوب اندیشیدن را آموخته‌اند به‌خوبی رابطه مستقیم سطح تفکر با سطح پیشرفت را می‌دانند. آن‌ها می‌دانند که برای تغییر زندگی خود، باید تفکر خویش را تغییر دهند.
تفاوت ساده این است که نحوه اندیشیدن آدم‌های موفق با اندیشیدن آدم‌های ناموفق متفاوت است.
به همین دلیل است که می‌خواهم راهکارهایی برای خوب اندیشیدن ارائه بدهم. در تمام زندگی، در این مورد پژوهش کرده‌ام بنابراین به‌خوبی به اهمیت اندیشمندی در پیشرفت آدمی واقف هستم. اولین مربی من در این زمینه پدرم، ملوین مکسول بود. او نمونه بارز انسانی بود که زندگی خود را به خاطر تغییر تفکراتش، دگرگون کرد.
اگر برایت دوران کودکی پدرم را تعریف کنم، حدس می‌زنی که او باید منفی‌ترین فرد این دنیا باشد. او در شش سالگی مادرش را از دست داد و دوران سنگین غم و تنهایی را تجربه کرد. او کودکی شاد یا امیدوار نبود. اما در سن نوجوانی، به این نتیجه رسید که تمام افراد موفق یک ویژگی مشترک دارند: آن‌ها همیشه تفکراتی مثبت نسبت‌به خود و دیگران دارند. او دلش می‌خواست یکی از همین افراد باشد به همین دلیل هر روز با خود تمرین کرد تا طرز تفکر خود را تغییر دهد. و در پس این همه تلاش و زمان، در این زمینه موفق شد.
آن‌هایی که پدرم را می‌شناسند، همگی او را فردی مثبت می‌خوانند. وقتی برایشان از دوران سخت کودکی پدرم می‌گویم، همه شگفت‌زده می‌شوند. این تغییر در اندیشه‌های پدرم، او را به آینده‌ای فراتر از امکانات و توانایی‌هایش برد. او در حوزه کاری خود به موفق‌ترین فرد تبدیل شد و در نهایت رئیس دانشکده شد و توانست تأثیر مثبتی بر زندگی دانشجویان زیادی داشته باشد. تا به امروز او قهرمان من است.
حال تو بگو که در اندیشیدن مهارت یافته‌ای یا خیر. آیا اندیشه‌هایت به کمک اهدافت می‌آیند؟ اگر در حال حاضر خود را فردی موفق نمی‌دانی یا به اندازه‌ای که باید موفق نیستی، شاید نیاز داری جهشی به‌سوی بهتر اندیشیدن داشته باشی.
خیلی خوشحال هستم که طی یک برنامه نود روزه، از تو فردی اندیشمند و مثبت‌گرا بسازم. می‌دانی که لازمه زندگی خوب، درست اندیشیدن است. طرز تفکر تو بر تمامی ابعاد زندگی‌ات تأثیر می‌گذارد. فرقی نمی‌کند تو کارآفرین، معلم، پدر، مادر، دانشمند یا کارمند باشی، خوب اندیشیدن زندگی تو را پربارتر و به تو کمک می‌کند تا سریع‌تر به رؤیاهایت دست بیابی.
در طول نود روز آینده، با ایده‌ها و گام‌های عملی آشنا خواهی شد که کمک می‌کند تا از ماندگارترین دارایی خود، ذهن زیبایت، بهترین استفاده را ببری. یاد خواهی گرفت که می‌توانی عادات ذهنی جدیدی بیاموزی و با تغییر عادات قبلی، زندگی را همان‌گونه که دوست داری، بسازی. تکنیک‌هایی را که از بزرگ‌ترین اندیشمندان یاد گرفته‌ام با تو در میان می‌گذارم تا با کمک آن‌ها چگونه اندیشیدن و نه به چه چیز اندیشیدن را بیاموزی. پس از نود روز دریچه‌ای به‌سوی دنیایی سرشار از امکانات به رویت باز خواهد شد.

برای آن‌که جهشی موفقیت آمیز داشته باشی، لازم است چقدر زمان بگذاری؟ تنها کاری که باید انجام دهی این است که هر روز پانزده دقیقه وقت بگذاری و آگاهانه به چگونه اندیشیدن فکر کنی. ابتدا بهتر است عبارت تأکیدی مربوط به همان روز را بخوانی و آن را بررسی کنی. سپس درس آن روز را به‌خوبی هضم کنی و با اقدام کردن بر اساس آموزه‌های آن روز، لحظاتت را سپری کنی.
اگر طبق دستورالعملی که در این کتاب آورده‌ام، تنها به مدت سه ماه تمرین‌های روزانه را انجام دهی، خودت را در مسیر موفقیت خواهی یافت. متفاوت اندیشیدن می‌تواند تفاوت شگرفی در زندگی تو ایجاد کند!
آماده‌ای؟ بیا شروع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *