کتاب‌ها

مانیفست یک فمنیست

انیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد دومین کتاب چیماماندا انگوزى آدیشى است که در زمینه فمینیسم از سوی انتشارات کتاب کوله پشتی منتشر می شود.

پشت جلد کتاب مانیفست یک فمینیست قسمتی از متن کتاب آمده است:

به دخترت بیاموز که چیزهایى به نام نقش هاى جنسیتى، مزخرفاتى بیش نیستند. هرگز به او نگو که باید این کار را انجام دهد یا آن کار را انجام دهد، چون او دختر است. عبارت “چون تو دختر هستى”، هرگز دلیلى براى هیچ چیزى نیست؛ هیچ چیزى!

این کتاب شامل پانزده پیشنهاد است که ابتداى هر پیشنهاد چنین شروع مى شود :”به دخترت بیاموز…” و شامل نکاتى دقیق و کاربردى در زمینه ى تبین نقش هاى فراجنسیتى کودکان و گاه بزرگسالان است. کتاب حاضر به تمامى بانوان و مادرانتوصیه مى شود.

در مقدمه مترجم بر این کتاب مى خوانیم:

چیماماندا انگوزى آدیشى، نویسنده ى زن نیجریه اى است. او با رمان پرفروش “نیمه ى یک خورشید زرد” شناخته شد. او در بیشتر رمان ها و کتاب هایش، دوران کودکى اش در نیجریه و جایگاه نژاد را به تصویر مى کشد. به گزارش گاردین، این نویسنده ى موفق با نخستین رمانش، جایزه ى اورنج ٢٠٠٧ را از آن خود کرد و بسیار معروف شد. آدیشى در مصاحبه اش مى گوید: “در شهر دانشگاهى نسوکا در یک خانواده ى بزرگ و نزدیک به هم و شاد به دنیا آمدم. من اولین دختر بودم؛ پنجمین فرزند از شش فرزند خانواده بودم و بعد از آمدن سه فرزند اول، پدر و مادرم روشنفکرتر و آسان گیرتر شده بودند. دوران کودکى ام در شادى و راحتى گذشت. خانواده ام هنوز هم خیلى به هم نزدیک اند. پدرم استاد ریاضى بازنشسته است. مادرم با کارکردن به عنوان نخستین کارمند زن ثبت در دانشگاه، اسمش را در تازیخ ثبت کرد. هیچ یک از خواهر و برادرهایم خلاقیت خاصى ندارند. همه شان آدم هاى علم دوست و معقولى هستند. پدر و مادرم مى خواستند من دکتر شوم، به همین دلیل پزشکى خواندم، اما خیلى اهمیتى به کارى که مى کردم نمى دادم. در کلاس آناتومى شعر مى نوشتم. “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *